• تاثیر مشاهده ی خشونت در رسانه‌ها بر کودکان
    تاثیر مشاهده ی خشونت در رسانه‌ها بر کودکان

    این سوال که آیا مشاهده ی خشونت در رسانه‌ها سبب افزایش پرخاشگری و خشونت در کودکان می شود، پرسشی قدیمی و جنجال‌برانگیز در پژوهش درباره ی تاثیرات رسانه‌هاست. شماری از کارشناسان، همانند پروفسور راول هیوزمان، استاد دانشگاه میشیگان، بر این باورند که: «مشاهده ی خشونت در رسانه، سبب افزایش پرخاشگری در کودک می شود وبر زندگی آن

    ادامه مطلب...
     
  • به کودکان خود اجازه دهید افکار درون ذهنشان را بیرون بریزند
      به کودکان خود اجازه دهید افکار درون ذهنشان را بیرون بریزند

    به جای قصه خواندن برای کودکتان، با او حرف بزنید به کودکان خود اجازه دهید افکار درون ذهنشان را بیرون بریزند حتی اگر در حد چند کلمه بی‌معنی است یکی از مهمترین دغدغه های والدین، جهت تربیت صحیح فرزندشان، آموزش مهارت های زبانی به آنان است. مهارت استفاده از زبان که مهمترین وسیله ارتباط با دیگران و همچنین کشف دنیای پیرامون است و امروزه بیش از هر

    ادامه مطلب...
     
  • لکنت زبان در کودکان
    لکنت زبان در کودکان

    لکنت زبان چیست؟ لکنت زبان نوعی اختلال گفتار است که مشکلاتی را در برقراری ارتباط با سرعت مناسب و به طور پیوسته و روان ایجاد می نماید. در واقع لکنت عبارت است از تکرار، کشش و یا قفل شدن غیر ارادی کلمه یا بخشی از کلمه که فرد قصد بیان آن را دارد. در اینجامعمولا همراه با تلاش برای بیان درست کلمات، تغییراتی نیز در سر گردن به شکل پلک زدن، شکلک در آوردن، ل

    ادامه مطلب...
     
  • روشهای درمان لکنت زبان
    روشهای درمان لکنت زبان

    آيا لكنت زبان درمان پذير است؟ براي درمان آن چه راهي وجود دارد؟ بله لكنت زبان درمان پذير است و روشهاي مؤثري براي درمان وجود دارد كه مهمترين آنها گفتاردرماني است و توسط كارشناسان اين رشته انجام مي شود. با اين حال آنچه در درمان لكنت زبان اهميت دارد اين است كه والدين بدانند (يا اطرافيان بيمار و خود فرد مبتلا) كه درمانهاي لكنت زبان معمولاً طولاني است و

    ادامه مطلب...
     
  • تصحيح دائم لكنت زبان فرزندان باعث تشديد آن می شود
    تصحيح دائم لكنت زبان فرزندان باعث تشديد آن می شود

    انجمن آلماني روان پزشكي و اختلالات ذهني كودكان و جوانان در توصيه اخير خود، پدران و مادران را از اينكه گفتار فرزندان خود را كه از لكنت زبان رنج مي برند تصحيح نمايند بر حذر داشت. به گزارش فارس به نقل از پايگاه اينترنتي عرب آنلاين، اين انجمن علمي آلمان هشدار داد تصحيح دائمي اشتباهات گفتاري فرزندان و يا سرزنش آنان ممكن است به حاد شدن اين معضل بيانجامد.

    ادامه مطلب...
     
  • همه کودکان خلاقند، تنها کافی است باور کنیم
    همه کودکان خلاقند، تنها کافی است باور کنیم

    خلاقیت یک نیروی ذاتی است که در همه افراد وجود دارد و راه­های بی­شماری برای پرورش آن به ویژه از دوران کودکی وجود دارد. چرا که به قول «گاردنر» تصور و تخیلی که در اوایل دوران کودکی شکل می‌گیرد، مبنای خلاقیت در دوران بلوغ است. بنابراین به شما پدر و مادران عزیزی که خواهان آن هستید تا فرزندانی خلاق، مبتکر، نوآور و در نهایت، کارآف

    ادامه مطلب...
     
  • کودکان، خشونت را از تلویزیون یاد می گیرند
    کودکان، خشونت را از تلویزیون یاد می گیرند

    یکی از عادتهای خوب یا بد زندگی در عصر رسانه آن هم از نوع دیجیتالی، تمایل به یکجانشینی و استفاده از ابزار و آلات فناوری نوین به ویژه تلویزیون است. به طوریکه امروزه، رسانه ها به ویژه از نوع دیداری آن با قدرت خارق العاده خود، روزانه میلیونها نفر از افراد در اقصی نقاط کره زمین را بر یکجا میخکوب کرده و با دادن اطلاعات سریع به آنها در عرض چند ثانیه، دیگر

    ادامه مطلب...
     
  • من نی نی رو دوست ندارم!
    من نی نی رو دوست ندارم!

    حسادت امری است طبیعی که حتی در بین کودکان نیز بسیار نمود پیدا می کند. به خصوص هنگامی که والدین صاحب فرزند دوم می شوند، این حسادت در فرزند اول که تاکنون بر پدر و مادر خود حکمرانی می کرده و تمام توجهات به سمت او بوده است، خود را بیشتر از هر زمان دیگری نشان می دهد. کودک از یک طرف از اینکه موجود کوچک عروسک مانندی تحت عنوان خواهر یا برادر به جمع خانوادگ

    ادامه مطلب...
     
  • کودکمان را با نظم آشتی دهیم
    کودکمان را با نظم آشتی دهیم

    یکی از مشکلات رایج در بین برخی از کودکان به ویژه در مقطع دبستان، بی­توجهی آنها نسبت به امور درسی­شان می­باشد. به طوری که این امر، از یک سو شکایت والدین و از سوی دیگر شکایت معلمان آنها را برانگیخته است. این گروه از کودکان که گاها القابی همچون کم توجه و سربه هوا به آنها نسبت داده می­شود،کودکانی هستند که در بیشتر موارد در انجام تکالیف

    ادامه مطلب...
     
  • کودک آب زیرکاه خود را با توجه، سیراب کنید
    کودک آب زیرکاه خود را با توجه، سیراب کنید

    کودکان از لحاظ شخصیتی به انواع مختلفی تقسیم می شوند. شناسایی تیپ شخصیتی کودک به والدین کمک می کند تا شیوه تربیتی خود را در صورت اشتباه بودن، تغییر داده و روشهای دیگری را که به صلاح کودک دلبندشان است، جایگزی نمایند. یکی از این تقسیم بندی ها مربوط به کودکانی است که اصطلاحا «آب زیرکاه» نامیده می شوند. کودکان شیطانی که در کنار این صفت، در ب

    ادامه مطلب...
     
  • افسردگی در کودکان
     افسردگی در کودکان

     افسردگی در کودکان تعــــريف افســردگـــی كـــودكان افسردگي در كودك و بزرگسال معناي مشابهي ندارد و نشانه هاي هر كدام متفاوت است. به طور كلي، افسردگي عبارت است از احساس درماندگي و به بن بست رسيدن؛ گاهي اين اختلال علائم جسماني دارد و گاهي علائم رواني؛ در بسياري از موارد نيز علائم جسماني و رواني همزمان ديده مي شود. پژوهش ها نشان داده است كه افس

    ادامه مطلب...
     
  • چرا كودكان افسرده می شوند؟
    چرا كودكان افسرده می شوند؟

    نه تنها بزرگسالان افسرده مي شوند، بلكه بچه ها و نوجوانان نيز به افسردگي كه بيماري قابل علاجي است، مبتلا مي گردند. در حدود پنج درصد كودكان و نوجوانان در جامعه از افسردگي رنج مي برند. كودكاني كه زير فشار استرس هستند، در معرض خطر بيشتري براي افسردگي مي باشند. اين كودكان اختلالات توجه، يادگيري يا اضطراب دارند. افسردگي مي تواند جنبه خانوداگي داشته باشد.

    ادامه مطلب...
     
  • ضربه ي رواني و تأثير آن بر کودکان
    ضربه ي رواني و تأثير آن بر کودکان

    واژه ي «تروما» به معناي «ضربه» است، که دو نوع تروماي جسمي و رواني را در بر مي گيرد. در تروماي جسمي، فرد به دلايلي دچار آسيب هاي جسماني مانند شکستگي، کبودي بدن، تورم و ... مي شود. اما تروماي رواني تجربه اي بسيار دردناک، پريشان کننده و شوک آور است که معمولاً به دليل رويارويي با بلاياي طبيعي و انساني ايجاد مي شود. رويدادهاي ت

    ادامه مطلب...
     
  • قصه و تأثير آن در تربيت كودكان
    قصه و تأثير آن در تربيت كودكان

    متخصصان روان شناسي ، قصه گفتن را براي تكامل مغز نوزادان و كودكان لازم مي دانند ومي‌گويند: با قصه‌گويي ، علاوه بر شناساندن صداي والدين ، صحبت كردن براي كودك راحت مي‌شود و كلمات را صحيح و كامل ادا مي‌كند. دكتر"نرگس كچوئي " روان شناس، در گفت و گو با ايرنا گفت: والدين براين باورند كه نوزادهيچ چيز را متوجه نمي‌شود و لازم نيست با

    ادامه مطلب...
     
  • والدین و «مراقبت جنسی» درحضور کودکان
    والدین و «مراقبت جنسی» درحضور کودکان

    متأسفانه بعضی از والدین، برهنگی را با تمدن اشتباه می گیرند و فکر می کنند که هر چه برهنه تر باشند متمدن تر هستند. در حضور فرزندان پسر و دختر خود به صورت عریان و نیمه عریان حاضر می شوند. برخی از آن هافکر می کنند با این کار، حساسیت جنسی فرزندانشان کم خواهد شد و چشم فرزندشان از دیدن صحنه ها پر خواهد شد. در صورتی که 3 تا 4 سالگی، سن بیداری جنسی و تش

    ادامه مطلب...
     
  • پرخاشگری در کودکان
    پرخاشگری در کودکان

    پرخاشگری و رفتارهای تهاجمی نوعی از اعمال خشونت بار علیه دیگران است که می تواند باعث آسیب یا صدمه به دیگران شود. بررسی علل پرخاشگری در کودکان بیشتر کارشناسان پرخاشگری کودکان را به شکل پرخاشگری آشکار دربردارنده پرخاشگری جسمانی مانند زدن ، هل دادن ، لگد زدن ، پرتاب اشیاء و تهدید به انجام این اعمال همراه با حملات عمدی بیزار کننده و آزاردهنده برای ق

    ادامه مطلب...
     
  • روش هایی برای درمان پرخاشگری کودکان
    روش هایی برای درمان پرخاشگری کودکان

    ۱- محدودیت هایی برای کنترل پرخاشگری وضع کنید و آنها را به اطلاع کودک برسانید. ۲- مدل های پرخاشگری را به حداقل برسانید. می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید: الف) ساعاتی را که کودک فیلم های خشونت آمیز تلویزیونی  می بیند، محدود کنید. ب) فیلم  ها، تصاویر و روزنامه کودک را به دقت انتخاب کنید. ج) الگوهایی را در اختیا

    ادامه مطلب...
     
  • پرخاشگری کودکان
    پرخاشگری کودکان

    کودکان نسل امروز در دریایی از فیلم ها، بازی ها، داستان ها و مسابقه های تلویزیونی غرق شده اند اما پسر بچه ها و گاهی هم دختر بچه ها به تصاویر خشونت آمیز به دقت نگاه می کنند و با لذت بردن از قدرت شخصیت های داستانی یا قهرمانان مسابقه، صبح روز بعد همه آموخته های خود را در مدرسه روی همکلاسی های خود تمرین می کنند. در گذشته خشن ترین صحنه ها و داستان هایی ک

    ادامه مطلب...
     
  • آزار کودکان
    آزار کودکان

    بیشتر خانواده ها به کودکان خود می‌گویند که با غریبه ها صحبت نکن و چیزی از آنها نگیر و دنبال آنها را نیفت و چیزهای دیگری از همین قبیل. اما من می‌خواهم اینجا به این نکته اشاره کنم که این قبیل توصیه ها لازم است اما کافی نیست؛ چرا که بسیاری از کسانی که دست به سوء استفاده جنسی از کودک می‌زنند به طور معمول جزو آشنایان کودک هستند.به یاد داش

    ادامه مطلب...
     
  • روش‌هاى برقرارى ارتباط ميان خانه و مدرسه
    روش‌هاى برقرارى ارتباط ميان خانه و مدرسه

     همکاری خانه و مدرسه در امور آموزش دانش‌آموزانهمکاری خانه و مدرسه در امور رفتاری دانش‌آموزانهمکاری برای رفع نیازمندی‌های مدرسه والدين وظيفه دارند بطور مرتب با مدرسه ارتباط داشته باشند و با کسب اطلاعات کافى از وضع درسى و اخلاقى دانش‌آموزان، تصميم معقولى براى مشارکت در تربيت آن اتخاذ کنند. در برقرارى ارتباط بايد به چند نکته

    ادامه مطلب...
     
  • عوامل مؤثر بر سلامت روان کودک
    عوامل مؤثر بر سلامت روان کودک

    سلامت روان کودک تا حد زيادى توسط افراد مهم و محيط زندگى او تعيين و تأمين مى‌شود. از مجموع اين عوامل، مهم‌ترين آنها در زير اشاره مى‌شود. همسالان برخوردارى از رابطه‌ى مطلوب و سالم با همسالان، از مهم‌ترين عوامل در رشد اجتماعى کودک است. براى کودک، نفود مصاحبت و دوستى‌ها به اندازه‌ى کافى نيرومند است که بتواند او را

    ادامه مطلب...
     
  • ناهنجارى‌هاى رفتارى شايع
    ناهنجارى‌هاى رفتارى شايع

    کودکان، انواع مختلف رفتارها را از خود بروز مى‌دهند که بسيارى از آنها از نظر بزرگسالان رفتارهاى مزاحم، ناراحت کننده و نامطلوب است، لکن فقط تعداد معينى از اين رفتارها، تقريباً جنبه‌ى جهانى دارد و بيش‌ترين فراوانى را در بين کودکان داراست. اين موارد از لحاظ فراوانى و جدى‌بودن در کودکان مختلف و حتى در يک کودک، در سنين گوناگون، متفاوت

    ادامه مطلب...
     
  • مشکلات تغذيه‌اى
    مشکلات تغذيه‌اى

    از کمبودهاى تغذيه‌اى شايع در بين کودکان سنين مدرسه در کشورمان کمبود کلى مواد غذايى است که موجب تأخير رشد کودکان مى‌گردد و هم‌چنين کم‌خونى فقر آهن، کمبود يد و اختلالات ناشى از آن ( گواتر ) است. کم‌خونی فقر آهن کمبود یُد کم‌خونى فقر آهن کم‌خونى فقر آهن با تغييرات رفتارى و کاهش قدرت ي

    ادامه مطلب...
     
  • آموزش بهداشت
    آموزش بهداشت

    استحمام و بهداشت لباس‌ها ۱. صابون در تميزکردن پوست نقش مؤثرى دارد ولى وقتى بدن با آب تميز و صابون شسته مى‌شود، حتماً بايستى پس از صابون‌زدن خوب با آب شسته شود تا صابون در روى پوست باقى نماند. ۲. از وسايل استحمام شخصى استفاده شود. ۳. بلافاصله پس از استحمام، بدن و بخصوص شيارهاى انگشتان پا، دست، داخل گوش‌ها و هم‌چنين مو

    ادامه مطلب...
     
  • حق کودک و وظيفه‌ى والدين
    حق کودک و وظيفه‌ى والدين

    اين حق کودک و وظيفه‌ى والدين است که او را از همه‌ى جهات تحت هدايت، مراقبت و نظارت قرار دهند. آمدوشدها، ديدنى‌ها و شنيدنى‌هاى او را مراقب باشند. خطاها و اشکالات کار و رفتار او را به او بگويند و از واردآمدن صدمه‌ى جسمى و اخلاقى بر او جلوگيرى کنند. او کودک است، هنوز آگاهى و تجربه‌ى او براى زندگى به حد کافى نرسيده است

    ادامه مطلب...
     
  • اقدامات والدين در مورد کودک
    اقدامات والدين در مورد کودک

    مراقبت در پوشش - تذکر به پسران و دختران در مراقبت از برهنگى بدن و پرهيز از قرار گرفتن بدن برهنه در معرض ديد و تماشاى ديگران. - در مورد دختران، در اين سن حجاب کامل ضرورت ندارد مگر از زمان بلوغ به بعد. - دختر در خانه و بيرون بايد پاهايش با جوراب يا شلوار پوشيده باشد. - بايد او را به استفاده از روسرى عادت داد و براى حضور در جلسات، به پوشيده دا

    ادامه مطلب...
     
  • آموزش ها و ايجاد عادت‌ مناسب
    آموزش ها و ايجاد عادت‌ مناسب

    بخشى از وظايف والدين در تربيت جنسى کودکان شامل دادن آموزش‌هاى مناسب در اين زمينه و ايجاد عادات خوب است که همواره در زندگى آنان به کار آيد و مانع سقوطشان در وادى انجراف باشد. بى‌شک اين آموزش‌ها داراى صورت تدريجى است ولى بايد به گونه‌اى باشد که همه‌ى جنبه‌هاى مربوطه را در برگيرد. خواب و استراحت بخشى از آموزش‌ها

    ادامه مطلب...
     
  • پيشگيرى از خطر
    پيشگيرى از خطر

    کودک در سنين دبستان در دنياى ويژه‌اى است؛ براى خود مرد يا زنى است؛ بيدار و کنجکاو است و در عين‌ حال بيش يا کم آشناى به مسائل. مطالبى را در کتاب‌هاى علوم و زيست‌شناسى خوانده و مباحثى را از معلمان خود در عرصه‌هاى فيزيولوژي، به صورت صريح و يا اشاره‌شده فرا گرفته است و گاهى نيز از دوستان و معاشران خود شنيده‌هايى در اي

    ادامه مطلب...
     
  • تربيت و مراقبت جنسى فرزندان
    تربيت و مراقبت جنسى فرزندان

    در اهميت تربيت جنسى کافى است بگوييم که پايه و اساس بسيارى از شرافت‌ها و انحرافات بعدى نسل تا حدود پايان دوران جوانى مربوط به همين امر است. براساس رأى و نظر آسيب‌شناسان، بخش اعظم جرائمى که تا سنين بيست‌ونه سالگى انجام مى‌شود يا جنسى است و يا داراى رنگ و هواى جنسى مثل سرقت است که جوانان براى تأمين خواسته‌هاى جنسى بدان دست مى&

    ادامه مطلب...
     
  • تربيت احساسات و عواطف
    تربيت احساسات و عواطف

    احساسات و عواطف، جزئى از دنياى روانى انسان هستند و نقش بسيار مهمى در زندگى او دارند. احساسات و عواطف، همان نيروهاى روانى انسان هستند که موجب تحرک و تلاش مى‌شوند. محبت، موجب مى‌شود که انسان براى رضايت محبوب تلاش کند. خشم، انسان را بر مى‌انگيزد تا بى‌محابا به مقابله با برانگيزاننده‌ى خشم برخيزد. ترس، موجب گريز انسان شده، او

    ادامه مطلب...
     
  • ابزارهاى ارتباطى
    ابزارهاى ارتباطى

    براى تربيت اجتماعي، بايد کودک خود را با ابزارهاى مهم ارتباطى آشنا سازيم و او را در استفاده از اين ابزارها يارى کنيم. ما با دو دسته از ابزارهاى ارتباطى سروکار داريم که هريک از آنها در جاى خود بسيار ارزشمند و حائز اهميت است. ارتباط کلامى ( زبان به عنوان ابزار ارتباط کلامى ) ۱. ارتباط کلامي، يک ارتباط تعاملى است، يعنى مستلزم گفتن و شنيدن اس

    ادامه مطلب...
     
  • احساس کفايت و عزت نفس
    احساس کفايت و عزت نفس

    فرد، خود را داراى ارزش ذاتى مى‌داند. او مى‌داند که يک انسان است، لذا ارزشمند است. مى‌داند که خداوند او را برتر از تمامى موجودات آفريده و آسمان‌ها و زمين را مسخر او ساخته است. مى‌داند وجودش براى انسان‌هاى ديگر ارزشمند است و مى‌تواند تا بى‌نهايت رشد پيدا کند. چنين فردى داراى کرامت و عزت نفس است. فردى که دا

    ادامه مطلب...
     
  • نیازهای عاطفی و اجتماعی
    نیازهای عاطفی و اجتماعی

    انسان از دوران کودکى نيازهايى را از خود نشان مى‌دهد که اين نيازها پايه‌ى انگيزش‌ها و ارتباطات اجتماعى او قرار مى‌گيرند. به عبارت ديگر، از آنجا که چنين نيازهايى وجود دارند، رفتارهاى اجتماعى انسان شکل مى‌گيرند. نياز به امنيت نياز به امنيت يعنى اينکه بزرگسالان به کودک و نيازهاى او باور و ايمان دارند و شرايط و محيط زندگى و

    ادامه مطلب...
     
  • شيوه‌هاى آموزشى دين و اخلاقى
    شيوه‌هاى آموزشى دين و اخلاقى

    الگوهاى عملى فرزندان نيازمندند پدر و مادر خود را در محيط خانوادگى به عنوان يک انسان نمونه از نظر اخلاقى و دينى ديدار کنند. بديهى است چون افراد انسانى عاشق کمال و جمال هستند، وقتى عملاً با رفتار پدران و مادران که مظاهرى از کمال و جمال است، برخورد کنند بى‌اختيار شيفته و بى‌قرار مى‌شوند و به سوى الگوى جذب مى‌گردند تا در پرتو اين ن

    ادامه مطلب...
     
  • عوامل مؤثر بر تربيت دينى و اخلاقى
    عوامل مؤثر بر تربيت دينى و اخلاقى

    در ساختار تربيتى افراد عوامل بى‌شمارى تأثير دارند. بديهى است همه‌ى عوامل در يک درجه و سطح قرار ندارند. برخى از آنها تأثيراتشان عميق‌تر و بعضى ديگر سطحى است. وراثت منظور ارث بردن کودک از صفات و ويژگى‌هاى پدر و مادر و آبا و اجداد است که از راه نطفه انتقال داده مى‌شود. پدر متدين و بخشنده و خوش‌خُلق روحيه‌ى دين&

    ادامه مطلب...
     
  • هدف‌هاى آموزش و پرورش
    هدف‌هاى آموزش و پرورش

    به لحاظ اهميت اين دوره، صاحب‌نظران تعليم و تربيت اهداف متعددى براى آموزش و پرورش ذکر کرده‌اند. شناخت اين اهداف نه تنها براى مديران، معاونان و معلمان و مربيان مدارس ابتدايى لازم است، بلکه پدران و مادران دانش‌آموزان دبستانى هم بايد با اين اهداف آشنا شوند و بدانند که انتظارات برآمده از تحصيل فرزندانشان در دبستان چيست. اهداف اعتقادى ۱

    ادامه مطلب...
     
  • نیازهای کودک
    نیازهای کودک

    نياز به فعاليت و استراحت کودک نيازى مبرم به حرکت و فعاليت دارد تا بدان وسيله مهارت‌هايى را در خود پرورش دهد و ابراز وجود کند و در نتيجه بر اعتماد به نفس خويش بيفزايد. کودک هم‌چنين براى تجديد قوا و کسب نيروى از دست داده و نيروى جديد به استراحت نيازمند است تا از احساس خستگى و بى‌توجهى و ناآرامى جلوگيرى به عمل آيد. نياز به

    ادامه مطلب...
     
  • ابعاد رشد
    ابعاد رشد

    رشد جسمى دراين دوره، سرعت رشد جسمانى کودک کاهش مى‌يابد. در آغاز، يک کودک معمولى شش ساله داراى حدود ۱۱۵- ۱۱۰ سانتى‌متر قد و ۲۵-۲۰ کيلوگرم وزن است و از آن به بعد، هرسال حدود پنج درصد به قامت و ده درصد به وزنش افزوده مى‌شود و تا حدود سن بلوغ، قد کودک نزديک به صدو پنجاه سانتى‌متر و زنش حدود سى‌وهشت کيلوگرم مى‌شود. ت

    ادامه مطلب...
     
  • درمان بی اشتهایی کودکان
    درمان بی اشتهایی کودکان

    (دختر ۴ ساله من، بسیار بی اشتهاست. خیلی کم غذا می خورد و بیشتر در حال فعالیت است ، از لحاظ ظاهری کوچک به نظر می رسد من نگران سلامتی او هستم، چه باید بکنم؟) این سؤالی است که بسیاری از مادران جوان دارند. این مشکل تنها مربوط به مادران ایرانی نیست (دختر ۴ ساله من، بسیار بی اشتهاست. خیلی کم غذا می خورد و بیشتر در حال فعالیت است ، از لحاظ ظاهری کوچک ب

    ادامه مطلب...
     
  • کنترل قد و وزن
    کنترل قد و وزن

    کنترل قد و وزن افزايش قد و وزن نشان‌ دهنده سلامت طبيعى کودک است. بنابراين، کنترل ماهانه و يا حداقل سه ماه يکبار قد و وزن هر کودک لازم است. اگر کودک کاهش وزن داشته باشد و يا از نظر قد افزايشى نداشته باشد، بايدبه پزشک مراجعه کند. مقصود اساسى از کنترل رشد کودکان، جلوگيرى از سوءتغذيه و در نتيجه رشد سالم آنان است. براى بدست آوردن برآوردى از الگوى

    ادامه مطلب...
     
  • سطوح رشد جسمى و حرکتى
    سطوح رشد جسمى و حرکتى

    رشد جسمى و حرکتى يک کودک تحت‌تأثير عوامل مختلفى مانند عوامل ژنتيکي، وضعيت تغذيه، شرايط عمومى بدن و نيز فرصت براى حرکت و تمرين‌هاى ورزشى قرار مى‌گيرد. رشد حرکتى بصورت يک الگوى قابل پيش‌بينى جريان دارد و در حاليکه توالى رشد هر کودک در طى عبور از مراحل رشد حرکتى تقريباً ثابت است، اما ميزان و نحوهٔ رشد او در هريک از مراحل از کودک

    ادامه مطلب...
     
  • سطح رشد عاطفى و اجتماعى
    سطح رشد عاطفى و اجتماعى

    کودکان از نظر رفتار، ويژگى‌ها و توانايى‌ها، تفاوت‌هاى فردى گسترده‌اى با يکديگر دارند. بعضى کودکان بسيار فعال، اجتماعي، مستقل، کنجکاو، مهاجم و ماجراجو هستند. بعضى ديگر، به نظر غيرفعال، وابسته، خجالتى و منزوى مى‌باشند. هر کودک شخصيت منحصر به فرد خود را داراست. اين شخصيت تا حدودى مربوط به زمينه‌هاى وراثتى اوست؛ ولى ت

    ادامه مطلب...
     
  • مرحلهٔ طفوليت
    مرحلهٔ طفوليت

    نوزاد از لحظه تولد تا پايان اولين مرحله‌رشد خود به توانايى‌هاى اوليه و اساسى براى يک زندگى روانى و رفتارى دست مى‌يابد. اين توانايى‌ها با رشد خصوصيات جسمى و روانى کودک حاصل مى‌شود، به گونه‌اى که در پايان اين مرحله تقريباً همه کودکان مى‌توانند: - راه بروند و با استفاده از قواى جسمى و توانايى‌هاى حرکتى خ

    ادامه مطلب...
     
  • ارتباط عاطفی همراه با غذا
    ارتباط عاطفی همراه با غذا

    شیر مادر بهترین و كامل ترین غذا برای نوزادان و شیرخواران تا پایان ۲ سالگی است. به طوری كه تغذیه انحصاری با شیرمادر از بدو تولد تا پایان۶ ماهگی و سپس ادامه آن همراه با تغذیه تكمیلی تا ۲ سالگی منجر به رشد و تكامل كودك می شود.مزایای شیر مادر از جنبه های مختلفی قابل بررسی است جنبه هایی چون فواید مربوط به كودك و مادر، فواید اقتصادی، اجتماعی و ... مــــ

    ادامه مطلب...
     
  • بچه های بدغذا
      بچه های بدغذا

    بدغذایی كودكان مشكل مشترك بسیاری از پدر و مادرهایی است كه نگران نرسیدن مواد غذایی لازم و كافی به فرزندانشان هستند. كــــودكانی كه با وسواس و دیرپسندی غذا می خورند به ۲ گــــروه تقسیم می شوند:   عده ای میل ندارند غذاهای ناآشنا را تست كنند عده ای دیگر حتی با خوردن بسیاری از غذاهای معمولی مشكل دارند. كودكانی كه به امتحان

    ادامه مطلب...
     
  • تغذیه پیش دبستانی‌ها
    تغذیه پیش دبستانی‌ها

    تغذیه دوران كودكی همیشه از موضوعات بحث انگیز بوده و هست. گروه‌های پیش دبستانی از كودكان دو تا شش ساله تشكیل می شوند. در این سنین، كودك از نظر جسمی، روانی، شناختی و حتی عاطفی رشد سریعی دارد. از آنجا كه كودكان در حال رشد بوده و اجزای گوناگون بدن آنها همچون استخوان‌ها، دندان‌ها، عضلات و سلول‌های خونی در حال كامل شدن هستند. بناب

    ادامه مطلب...
     
  • مراحل رشد و تکامل (2)؛ کودکی اول
    مراحل رشد و تکامل (2)؛ کودکی اول

    دوره ی دوم که از هیجده ماهگی تا پایان چهار سالگی را شامل است، کودکی اول نامیده می شود. در این دوره کودک علاوه بر احساس مستقیم دنیای خارج ، در درون خود نیز دنیای دیگری می یابد و از این پس بر خلاف دوره ی قبل، می تواند اشخاص ، اشیا و وقایع آشنا را در غیاب آن ها تصور کند. این دنیا قلمرو اندیشه است . اعمال کودک که در دوره ی حسی-حرکتی بر اثر تکرار و تمری

    ادامه مطلب...
     
  • مراحل رشد و تکامل (1)؛ طفولیت
    مراحل رشد و تکامل (1)؛ طفولیت

    بر اساس برخی مطالعات انجام شده ، در رشد آدمی؛«شش مرحله» به شرح زیر در نظر گرفته شده است: -          دوره ی طفولیت : از تولد تا هیجده ماهگی؛ به حول  و قوه ی الهی قصد داریم که سیر و تکامل رشد آدمی را مورد بررسی قرار داده و نوع تربیت را بسته به محدوده ی سنی و آمادگی پذیرش مفاهیم مختلف بیا

    ادامه مطلب...
     
  • مرحلهٔ خردسالى
    مرحلهٔ خردسالى

    خردسالى فاصله سنى بين ۳ تا ۶ سال را شامل مى‌شود که کودک نه طفل وابسته و نيازمند مرحله قبل است و نه کودک آماده براى ورود به دبستان و روابط اجتماعى خارج از خانواده. اين مرحله با توجه به رشد قواى جسمانى و حرکتى و پيدايش بعضى خصوصيات عاطفى و ذهني، براى کودکان يک دوره پرتحرک و نشاط است. اين مرحله و مرحله قبل روى‌هم رفته دوره‌اى را در زندگ

    ادامه مطلب...
     
  • تغذیه شیرخواران نکات طلایی در موردآن
     تغذیه شیرخواران نکات طلایی در موردآن

    طلایی در مورد تغذیه شیرخواران     مادرانی که نمی توانند به فرزندخود شیر بدهند، ناگزیر باید شیشه و شیر خشک را جایگزین آن کنند. گرچه استفاده از شیشه شیر به ظاهر ساده و راحت است اما باید نکات مهمی را در نظر داشت تا از بیماری های جدی که ممکن است کودک را تهدید کند پیشگیری شود. برای حفظ بهداشت شیشه شیر، قبل از استفاده آن را در یک ظرف آب گرم

    ادامه مطلب...
     
  • مراحل رشد کودک
    مراحل رشد کودک

    گفتگو با دکتر بهرام دلاور درباره تکامل شيرخواران دختر من چهار ماهه بود که دندان درآورد، چطور دختر شما 11 ماهه است اما هنوز دندان ندارد؟ به دکتر نشانش داده‌ايد؟ اين‌گونه مقايسه‌کردن‌ها در ميان مادران بسيار شايع است. برخي مادران با شنيدن اين جملات نگران مي‌شوند و بچه بيچاره را هر روز همراه خود از مطب اين دکتر به مطب آن يکي م

    ادامه مطلب...
     
  • ویژگی‌های مراحل رشد کودک
    ویژگی‌های مراحل رشد کودک

    ویژگی‌های مراحل رشد کودک هیچ دو نوزادی وقت کاملاً شبیه به هم نمی‌باشند. هر کودکی مراحل رشد و تحول خود را به‌گونه‌ای متمایز از سایر کودکان سپری می‌کند. هر چند اغلب بزرگ‌ترها انتظار دارند که تمام نوزادان و کودکان خردسال مراحل رشد خود را بر طبق یک روال مشخص پشت سر گذارند، اما واقعیت این است که کودکان دارای تفاوت‌ها

    ادامه مطلب...
     

مشاوره آنلاین


مشاوره آنلاین

حدیث روز


امام صادق علیه السلام : :
كَذِبَ‏ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ مِنْ شيعَتِنا وَ هُوَ مُتَمَسِّكٌ بِعُرْوَةِ غَيْرِنا ؛ دروغ مى ‏گويد كسى كه گمان مى‏ كند شيعه‏ ما است، ولى به ريسمان غير ما، چنگ زده است. بحارالانوار: ج2، ص98، ح49
امام صادق علیه السلام : :
مَن ساءَ خُلُقُهُ عَذَّبَ نَفسَهُ ؛ هر كه بد اخلاق باشد، خود را شكنجه دهد. گزیده تحف العقول، ح196
حدیث (1) امام رضا علیه السلام فرمودند: :
تزاوَرُوا تحـابـوا و تصـافحُـوا و لا تحـاشمـوا؛ به دیدن یکدیگر روید تا یکدیگر را دوست داشته باشید و دست یکدیگر را بفشارید و به هم خشم نگیرید. (بحارالانوار،ج78،ص 347)
حدیث (2) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: :
من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل الیه افضل مصلحته؛ کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد. (بحار الانوار ، ج 70، ص 249 )
حدیث (3) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: :
ان السعید، کل السعید، حق السعید من أحب علیا فی حیاته و بعد موته؛ همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد. (مجمع‌ الزوائد علامه‌ هیثمى‌ ، ج‌ 9 ، ص‌ 132)
حدیث (4) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: :
نحن وسیلته فی خلقه و نحن خاصته و محل قدسه و نحن حجته فی غیبه و نحن ورثه أنبیائه؛ ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان خداییم و جایگاه پاکی ها، ما دلیل های روشن خداییم و وارث پیامران الهی (شرح‌ نهج‌ البلاغه‌ لابن‌ ابی‌ الحدید ، ج‌ 16 ، ص‌ 211)
امام باقر (ع) فرمود: :
«هر كس سوره انا انزلناه را بلند و آشكار بخواند مانند كسي است كه در راه خدا شمشير كشيده و جهاد مي كند و كسي بطور پنهان بخواند مانند كسي است كه در راه خدا، به خون آغشته است.»

اوقات شرعی


لینک های مفید