• مشکلات نوجوانی حل شدنی ست!
    مشکلات نوجوانی حل شدنی ست!

     دوره نوجوانی که به سال‌های بین 12 تا 18 سالگی اطلاق می‌شود، به عنوان بحرانی‌ترین دوره زندگی هر فردی از آن یاد می‌شود این دوره که در حقیقت دوره گذار است، نوجوان ما نه کودک است نه بزرگسال بلکه در حال وداع با کودکی و کسب آمادگی برای بزرگسالی است. همین ویژگی این دوره، نوجوان را با تغییرات سریع و پیچیده‌ای مواجه می‌ک

    ادامه مطلب...
     
  • راه هاي ارتباط و نفوذ در قلب نوجوان و جوان(2)
    راه هاي ارتباط و نفوذ در قلب نوجوان و جوان(2)

    12. از بعضي رفتارهاي نوجوانان و جوانان خود تغافل کنيد زمير قافله گاهي تغافلي بايد *** که نااميد نگردند قاطعان طريق قرآن در سوره ي فرقان، خطاب به مردم مي فرمايد: يکي از صفات عبادالرّحمن اين است که وقتي خطايي را مي بينند با سلامت از کنار آن بگذرند. والدين و مربيّان بايد در برخورد با جوان از شيوه ي تغافل استفاده نمايند. «وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ

    ادامه مطلب...
     
  • راه هاي ارتباط و نفوذ در قلب نوجوان و جوان
    راه هاي ارتباط و نفوذ در قلب نوجوان و جوان

    1. نوجوانان و جوانان و حسّ استقلال طلبي جوان امروز، کودک مطيع و فرمان بردار ديروز نيست. حسّ استقلال طلبي و آزادي خواهي با فرا رسيدن بلوغ در نهاد جوان بيدار مي گردد از اين که آنان را بچّه مي خوانيد ناراحت مي شوند. استقلال يک پديده ي رشدي طبيعي است. حتّي کودک از 2 سالگي مي خواهد کارهايش را خودش انجام بدهد و مستقل باشد. امّا متأسفانه، والدين مانع اي

    ادامه مطلب...
     
  • بهداشت روانی
    بهداشت روانی

    تعریف بهداشت روانی «بهداشت روانی؛ یعنی داشتن احساس آرامش و امنیت درون و به دور بودن از اضطراب، افسردگی و تعارض های مزمن روانی. از منظر دیگر، بهداشت روانی؛ یعنی بهره مندی از سلامت ذهن و اندیشه و تفکر. درصد قابل توجهی از بیماری های جسمانی، ریشه روان شناختی دارند و بهره مندی از بهداشت روان می تواند بر سلامت جسم اثر مثبتی داشته باشد. از آن سو، س

    ادامه مطلب...
     
  • بهداشت روانى در دختران جوان
    بهداشت روانى در دختران جوان

    بهداشت روانى عبارت است از سازش با خود و محيط، سازگارى داشتن به صورت موفقيت آميز و نداشتن بيمارى روانى، فرد سالم و داراى سلامت فكر است و قدرت و توانايى كافى براى تحرك، لذت، ‌پيشرفت و تكامل در حد فردى و گروهى دارد. به عبارت ديگر، بهداشت روانى مجموعة فعل و انفعالها، اقدامات و فعاليت ها و كارهايى است كه ما را به سمت تأمين سلامت فردى و اجتماعى از ن

    ادامه مطلب...
     
  • بهداشت روانی چیست؟
    بهداشت روانی چیست؟

    بهداشت روانی انسان متاثر از عوامل مختلفی است که هر یک به نوبه خود سلامت روان و بهداشت روانی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. تعارض یکی از این عوامل مهم است که می‌تواند تاثیرات زیادی بر بهداشت روانی داشته باشد. در حالت تعارض فرد انرژی روانی زیادی را صرف می‌کند تا یکی از حالات و راههای مقابل خود را برگزیند. قرار گرفتن در چنین شرایطی با ت

    ادامه مطلب...
     
  • بهداشت روانی دوران بلوغ
    بهداشت روانی دوران بلوغ

    نوجوانی یكی از مهمترین و پرارزشترین دوران زندگی هر فرد محسوب می شود زیرا سر آغاز تحولات و دگرگونی های جسمی و روانی در اوست و بلوغ نقطه عطفی در گذر زندگی او از مرحله كودكی به بزرگسالی است.  بر اساس تعریف سازمان جهانی دوره نوجوانی به گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سالگی اطلاق می شود و در اكثر كشورهای جهان به خصوص كشورهای درحال توسعه بخش قابل توجهی از جمعیت

    ادامه مطلب...
     
  • بهداشت روانى وعوامل
    بهداشت روانى وعوامل

    بهداشت روانى شامل همهٔ عواملى است که بر احساسات، افکار، گفتار و اعمال فرد، طرح‌ها، هدف‌ها، روش‌هاى به کار رفته توسط فرد، شرايط فيزيکى و بزرگسالان مهم در زندگى او تأثير مى‌گذارند. ابعاد بهداشت روانى مرحله مثبت بهداشت روانى خوشبختانه اکثر کودکان با سلامت کامل متولد مى‌شوند و با شادابى و توانمندى رشد مى‌يابند و سال

    ادامه مطلب...
     
  • اصول برقراری رابطه انسانی با نوجوانان
    اصول برقراری رابطه انسانی با نوجوانان

    مقدمه بی‏شک خانواده،مهم‏ترین و اصلی‏ترین‏ نهاد تربیتی جامعه است و نخستین آموزشگاه و پرورشگاه فرد محسوب می‏شود.ازاین‏رو بیان‏ هرگونه سخنی دربارهء تربیت کودک،نوجوان و جوان،بدون توجه به نقش حیاتی خانواده، سخنی نادرست و ناتمام قلمداد می‏گردد.یک‏ خانوادهء سالم و پویا،خانواده‏ای است که میان‏ اعضای آن،به‏وی

    ادامه مطلب...
     
  • اصول برقرارى رابطه انسانى با فرزندان
    اصول برقرارى رابطه انسانى با فرزندان

    مشورت کردن و تصميم‌گيرى بسيارى از مشکلات خانواده‌هايى که فرزند نوجوان دارند، نتيجهٔ عدم مشورت با آنهاست. برخى از پدران و مادران در تصميم‌‌گيرى‌هاى خانوادگى يا در امور مربوط به تحصيل، شغل و ازدواج فرزندانشان با وى مشورت نمى‌کنند و به قول معروف او را به حساب نمى‌آورند. در حالى که مشارکت دادن نوجوان در اين گونه امور

    ادامه مطلب...
     
  • اصول برقرارى رابطه انسانى با فرزندان قسمت دوم
    اصول برقرارى رابطه انسانى با فرزندان  قسمت دوم

    پرهيز از افراط و تفريط شما در امر تربيت و تعليم فرزندتان چگونه عمل مى‌کنيد؟ آيا گاهى بسيار سخت‌گير و گاهى بسيار سهل‌گير هستيد؟ نوجوان در اين دوره گاهى مى‌خواهد بطور افراطى خود را با محيط سازگار کند و گاهى در انديشهٔ اين است که بطور تفريطى محيط را با خود سازگار نمايد. نوجوان گاهى گوشه‌گير مى‌شود و کّنج عزلت انتخاب مى&z

    ادامه مطلب...
     
  • اصول برقرارى رابطه انسانى با فرزندان بخش اول
    اصول برقرارى رابطه انسانى با فرزندان بخش اول

    يک خانواده سالم و پويا، خانواده‌اى است که ميان اعضاى آن به ويژه ميان والدين و فرزندان، رابطه‌اى انسانى و سالم حاکم است. مادران و پدران توانا کسانى هستند ک از دانايى‌ها و مهارت‌هاى لازم برخوردارند. بخشى از دانستنى‌هاى ضرورى براى والدين، دانش‌هاى مربوط به برقرارى رابطه انسانى با فرزندان است که برقرارى چنين رابطه‌اى

    ادامه مطلب...
     
  • نوجوان چه کمک‌هايى نياز دارد
    نوجوان چه کمک‌هايى نياز دارد

    کمک‌هايى که نوجوان نياز دارد به دو گروه زير تقسيم مى‌شود: ۱. کمک والدين و ديگر بزرگسال در زمينهٔ حل مشکلاتى که با آن مواجه هستند. ۲. ارائهٔ راهنمايى‌هاى لازمى که در پيشگيرى از مشکلات به آن نياز دارند. روابط اجتماعى برقرارى روابط اجتماعى يکى از مسائى است که نوجوانان در آن به راهنمايى و کمک وافر نياز دارند. اين موضوع، مقوله&zwn

    ادامه مطلب...
     
  • عوامل مؤثر بر رشد تحصيلى و حرفه‌اى
    عوامل مؤثر بر رشد تحصيلى و حرفه‌اى

    ادراک و برداشت نوجوان نسبت به حرفه‌هاى مختلف موفقيت و کسب رضايت در يک حرفه، همچنين بستگى به نحوهٔ مشاهده و برداشت فرد نسبت به يک حرفه دارد. براى مثال حرفه‌هاى پزشکي، مهندسى و غيره که در فرهنگ جامعه ممکن است از اعتبار و ارزش خاصى برخوردار باشد. به هر حال ارزش اجتماعى يک رشتهٔ تحصيلى يا يک حرفه، انگيزه‌اى قوى براى انتخاب نوجوان خواهد

    ادامه مطلب...
     
  • مراحل رشد روانی-اجتماعی
    مراحل رشد روانی-اجتماعی

    گاهي اوقات درک اين که مردم چگونه رشد يافته‌اند و چرا اين‌گونه عمل مي‌کنند، دشوار و پيچيده است. نظريه‌هاي رشد، چهارچوب مفيدي را براي تفکّر درباره رشد و نمو و يادگيري انسان فراهم مي‌سازند. اگر براي شما نيز اين سوال پيش آمده است که چه چيزي انگيزه افکار و رفتار انسان است، درک اين نظريه‌ها بينش مفيدي را هم براي تک‌تک ا

    ادامه مطلب...
     
  • جدول مراحل رشد روانی - اجتماعی
    جدول مراحل رشد روانی - اجتماعی

    شد آدمی با گذر از دوران کودکی به‌پایان نمی‌رسد، بلکه فرآیندی است مداوم با گستره‌ای از تولد تا بزرگسالی و پیری. تغییرات بدنی در سراسر زندگی به‌وقوع می‌پیوندد و بر نگرش‌ها، فرآیندهای شناختی و رفتار فرد اثر می‌گذارد. نوع مسائلی نیز که افراد باید با آنها کنار بیایند در دوره‌های مختلف زندگی متفاوت است.

    ادامه مطلب...
     
  • رشد روانی - اجتماعی در نوجوانی
    رشد روانی - اجتماعی در نوجوانی

    درجستجوی خویشتن : من کیستم؟ ارزیابی اطلاعاتی که فرد درباره ی خود،اجتماع و یکپارچگی آنها دریک کل، حدالامکان موزون، دارد یکی از فرایندهای مهم جستجوی خویشتن است. نتیجه این فرایند، به صورت احساس خویشتن و احساس وحدت مستقرمی شود ، احساسی که درطول زندگی تغییرخواهد یافت . نوجوانی، به خاطر کسب این آگاهی ، دوره ای حساس و بحرانی است. احساس هویت یا سردر گمی

    ادامه مطلب...
     
  • رشد روانى نوجوان
    رشد روانى نوجوان

    يکى از مهم‌ترين هدف‌هاى مهم تکاملى در دورهٔ نوجواني، خودشناسى و خوديابى نوجوان است. نوجوان نياز دارد نقاط قوت و ضعف خود را بشناسد، آنچه را مى‌تواند و يا نمى‌تواند بطور موفقيت‌آميز انجام دهد، ارزيابى کند خويشتن‌ پندارى و تصوير مثبتى از خود داشته باشد. خويشتن‌ پندارى نوجوان شامل احساس دربارهٔ خود است که از سرزنش خود

    ادامه مطلب...
     
  • افسردگی جسمی چیست؟
     افسردگی جسمی چیست؟

    خیلی از ما نشانه‌های عاطفی افسردگی را می‌شناسیم اما ممکن است از علایم جسمانی که این عارضه روی بدن ما ایجاد می‌کند، مطلع نباشیم…  عـلایـم جـسـمـی افـسـردگــی  درواقع خیلی از افراد مبتلا به افسردگی از درد مزمن یا علایم جسمانی زیر رنج می‌برند:  سردرد:  سردرد یکی از شایع‌ترین شکایت‌های اف

    ادامه مطلب...
     
  • رشد جسمانی در دوران نوجوانی چگونه است؟
    رشد جسمانی در دوران نوجوانی چگونه است؟

    دوران نوجوانی در جوامع ساده تر کوتاه و در جوامع پیشرفته صنعتی طولانی تر است. شروع آن ممکن است شامل تغییرات ناگهانی در الزامات و انتظارات اجتماعی و یا انتقالی تدریجی از نقشهای گذشته باشد. با وجود چنین تنوعاتی، یکی از جنبه های نوجوانی همگانی است و آن را از مراحل قبلی رشد مجزا می کند: تغییرات جسمانی و روانی بلوغ از این دوره نمایان می شود. آغاز بلو

    ادامه مطلب...
     
  • بلوغ یا رشد جسمی و تغییرات همراه آن
    بلوغ یا رشد جسمی و تغییرات همراه آن

    بلوغ یا رشد جسمی یکی از جنبه های مهم و مؤثر در شخصیت نوجوان بلوغ است.در زمینه تحول بلوغ، دو جریان فکری وجود دارد: گزل (Gesel) می گوید: بلوغ رشد مداوم و پیوسته ای است که از کودکی شروع و بدون انقطاع ادامه می یابد که گاهی سریع و گاهی کند است و نمی توان برای آن خصوصیات و ساختمان معینی ذکر کرد و آن را دارای مراحلی دانست. پیاژه (Piaget) و والون (Wallo

    ادامه مطلب...
     
  • نحوه رویارویی با تغییرات جسمانی در نوجوانان
    نحوه رویارویی با تغییرات جسمانی در نوجوانان

    تغییرات ناشی از دوران بلوغ را نوجوان به‌تدریج می‌پذیرد. علت اصلی نگرانی، در مورد نکات دیگری همچون : زودرسی و دیررسی بلوغ و احساس خجالت در مواجهه با تغییرات جسمانی، عدم آگاهی، آگاهی ناقص یا محدود و یا اطلاعات نادرست نوجوان در زمینه های مختلف بلوغ و تغییرات جسمانی ناشی از آن است، که بهترین راه پیشگیری نیز فراهم آوردن آگاهی و بینش دقیق، ص

    ادامه مطلب...
     
  • تحوّل جسمی
    تحوّل جسمی

    نوجوانی پس از مرحله جنینی، که از تغییرات سریع و فوق العاده برخوردار است، دومین مرحله تغییر و تحوّلات چشمگیر و پرشتاب است. از این رو، روان شناسان بیشتر تمایل دارند که در این مورد به جای «رشد» واژه «جهش» را به کار گیرند. در سال های اولیه بلوغ (سنین 12 تا 13 سالگی) تعادل جسمی نوجوان بر هم می خورد و تغییرات عمیقی در ارگانیزم به

    ادامه مطلب...
     
  • تغييرات جسمانى نوجوان
    تغييرات جسمانى نوجوان

    تغييرات جسمانى نوجوان بى شک به معناى تغيير در خود و شخصيت نوجوان است. هنگامى که نوجوان تغيير در اندازه و شکل بدن خويش را ملاحظه مى‌کند. با اين آگاهى احساس مهم بودن نيز به او دست مى‌دهد. در طول فرايند رشد قد، نوجوان نسبت به اندازه‌هاى بدن خود بسيار حساس و کمرو مى‌شود. همهٔ نوجوانان پسر و دختر احساس مى‌کنند به دليل اينکه از

    ادامه مطلب...
     
  • سن رشديافتگى نوجوان
    سن رشديافتگى نوجوان

    شايد جدى‌ترين موضوع مورد توجه نوجوان، تفاوت‌هاى فردى در هنگامى است که ويژگى‌ها و مشخصه‌هاى رشد پس از بلوغ ظاهر مى‌شوند. افراد همسن و سال و تقريباً همسال از نظر عقلى که همکلاسى نيز هستند، ممکن است از نظر رشد جسمانى با يکديگر تفاوت‌هاى چشمگيرى داشته باشند. پسرى که براى سنش، قد او کوتاه يا بلند است و يا داراى صداى کلفت مر

    ادامه مطلب...
     
  • تضاد بین والدین و فرزندان
    تضاد بین والدین و فرزندان

    تضاد بین والدین و فرزند ریشه در باورها و رفتار پدر و مادر در دوران کودکی و نوجوانی دارد . اعم از رفتار تند و سرزنش آمیز و یا محبت ها و دلسوزی های بیجا … علت تضاد بین فرزندان و والدین چیست؟ تضاد بین والدین و فرزند ریشه در باورها و رفتار پدر و مادر در دوران کودکی و نوجوانی دارد . اعم از رفتار تند و سرزنش آمیز و یا محبت ها و دلسوزی های بیجا

    ادامه مطلب...
     
  • خدمات راهنمايى و مشاوره
    خدمات راهنمايى و مشاوره

    خدمات اطلاعاتى يا اطلاع‌رسانى منظور از اين خدمت، عرضهٔ اطلاعات مختلف و وسيعى است که از طريق صحبت کردن، سخنراني، ارائهٔ فيلم، تکثير و توزيع نوارهاى سخرانى و مصاحبه، انتشار پوستر، تشکيل نمايشگاه، درج در روزنام‌هاى ديواري، رسم نمودار و جدول‌هاى گوناگون، بازديدهاى متعدد و درج در کتاب‌هاى درسى و مجلات آموزشى و در مواردى کامپيو

    ادامه مطلب...
     
  • نيازهاى نوجوان و برنامه‌هاى آموزشگاهى
    نيازهاى نوجوان و برنامه‌هاى آموزشگاهى

    نيازهاى ويژهٔ نوجوان در اين مرحلهٔ سني، چگونگى برنامه‌هاى آموزشگاهى را در دورهٔ راهنمايى تعيين مى‌کند. در حقيقت، برنامه‌هاى درسى اين دوره متناسب با نيازهاى نوجوان و با هدف ايجاد تغيير در رفتار، به منظور احراز شرايط مورد نياز جوانان و ايده‌آل‌هاى اجتماعى آنان تنظيم شده است. نياز به بدن سالم و سلامت روان با تدريس د

    ادامه مطلب...
     
  • ويژگى‌هاى نوجوانى و نقش اولياء و مربيان
    ويژگى‌هاى نوجوانى و نقش اولياء و مربيان

    دورهٔ نوجوانى از يک جهت حساس‌ترين دورهٔ زندگى است. در اين دوره است که استعدادها و توانايى‌هاى وجود، بروز و ظهور پيدا مى‌کند و در رفتار نوجوان تجلى مى‌يابد. در دورهٔ ابتدايى خيلى از علايق و استعدادها مانند بذرى است که در دل زمين پنهان است، در نهاد کودک قرار دارد، ولى در نوجواني، استعداد‌ها فعليّت مى‌يابند و تغييرات اساس

    ادامه مطلب...
     
  • ايجاد عادات مناسب
    ايجاد عادات مناسب

    از وظايف مهم اولياء در اين مرحله از عمر، ايجاد عادات مناسب براى زندگى است. پوشش مناسب که قسمت‌هايى از آن را در صفحات پيشين عرضه داشتيم. نوجوان را بايد به داشتن لباسى که تأمين کنندهٔ سلامت بدن و حافظ عزّت و شخصيت او باشد، عادت داد و او را از پوشيدن‌هاى لباس‌هاى جلف و پر زرق و برق دور داشت. آرايش مناسب اينکه پسران و دخترا

    ادامه مطلب...
     
  • آموزش‌ها در دوره نوجوانى
    آموزش‌ها در دوره نوجوانى

    در مرحله نوجوانى بايد موضوعات گوناگون و متنوعى را در عرصهٔ آداب، اخلاق، و قواعد شرعى به نوجوان آموخت. غسل‌ها - دختران ما را غسل‌هاى واجب متعددى است، چون غسل حيض، استحاضه و در صورت زايمان نفاس و ... - پسران ما را غسل جنابت است که در موارد خاص برايشان مطرح مى‌شود. - بر پسران و دختران ما غسل‌هاى ديگرى واجب مى‌شوند، مثل

    ادامه مطلب...
     
  • مراقبت‌ها در نوجوانى
    مراقبت‌ها در نوجوانى

    مراقبت‌ها در نوجوانى چه بسيارند مراقبت‌هايى که بايد توسط والدين و مربيان در مورد نوجوان، به ويژه در جنبهٔ تعديل غريزه و هدايت و مهار آن، صورت گيرند. مراقبت از نوجوان در زمينه غذا - در برنامهٔ غذايى او به لبنيات بيشتر توجه نماييد که آن ضمن تعديل جنبه‌هاى غريزي، در استحکام استخوا‌ن‌ها، و سلامت اعصاب او نقش اساسى دارد.

    ادامه مطلب...
     
  • آگاهى‌هاى لازم براى والدين در مورد دورهٔ نوجوانى
    آگاهى‌هاى لازم براى والدين در مورد دورهٔ نوجوانى

    امر تربيت، با همهٔ آساني، کارى دشوارى است. اين سخن بدان‌خاطر است که انسان موجودى پيچيده، داراى ابعاد و اجزايى متعدد و در هر شرايط و مقتضايى به يک گونه است. او زنده است، متحرک و پوياست، داراى عقل و اراده است، توان انطباق با شرايط گوناگون حيات را دارد، مى‌تواند موضع عوض کند، تغيير حالت دهد، ديگران را متوجه خود سازد و حتى آنان را بفريبد. از

    ادامه مطلب...
     
  • روش‌هاى تربيت عاطفى و اجتماعى
    روش‌هاى تربيت عاطفى و اجتماعى

    در اين روش کليه آموزش‌هاى موردنظر بعلاوه توصيه‌هاى عملى آموزش داده مى‌شود. آموزش‌هاى نظرى در تربيت عاطفى و اجتماعى به منظور تربيت عاطفى و اجتماعى نوجوان، بايد در درجهٔ اول برخى از آموزش‌هاى نظرى را به وى ارائه کرد و در درجهٔ بعد و همراه با آموزش‌هاى نظري، برخى از روش‌هاى عملى را نيز بايد بکار گرفت و نوجوان را در

    ادامه مطلب...
     
  • ارتباط اجتماعى نوجوان
    ارتباط اجتماعى نوجوان

    سازگارى و تعادل اجتماعى در کنار مسايلى چون تحول عاطفى نوجوان و نيز مطرح شدن هويت براى او، ارتباط اجتماعى نيز به عنوان مسأله‌اى که نياز به تجديدنظر دارد، وارد ميدان مى‌شود. ارتباط اجتماعى نوجوان دستخوش دگرگونى مى‌شود. کودکى که در دورهٔ دبستان به سادگى ارتباط اجتماعى برقرار مى‌کرد، اينک در برقرارى اين ارتباط، بخصوص با بزرگتر&zwnj

    ادامه مطلب...
     
  • هويت در نوجوان
    هويت در نوجوان

    هويت عبارت است از چيستى و هويت در مورد انسان و نوجوان اين است که بداند کيست، چيست، چه راهى را در زندگى در پيش رو دارد و به کجا مى‌خواهد برود. انسان در دورهٔ کودکي، به اين مفاهيم زياد نمى‌انديشد. او مسافر زندگى است، بدون آنکه به مبدأ و منتهاى راهى که مى‌رود، فکر کند. کودک دبستانى در مورد خود و محيط خود حساسيت زيادى نشان نمى‌دهد.

    ادامه مطلب...
     
  • عوامل موثر بر رغبت‌هاى نوجوان
    عوامل موثر بر رغبت‌هاى نوجوان

    سن هرساله نوجوان از ميان امور مورد علاقهٔ خود، فعاليت‌هايى را بر مى‌گزيند که بيشترين رضايت و خشنودى را به او مى‌دهد و در نتيجه روى آن تمرکز پيدا مى‌کند. در ضمن فشارهاى فرهنگى نيز باعث مى‌شود بسيارى از رغبت‌هاى کودکانهٔ خويش را کنار بگذارد و رغبت‌هايى متناسب با جايگاه جديد خود در دنياى بزرگسالى اختيار کند. رش

    ادامه مطلب...
     
  • مشکلات عاطفى نوجوان
    مشکلات عاطفى نوجوان

    بطور کلى تعداد تجربه‌هاى عاطفى هر فرد بستگى به ميزان رشد او و نوع محيطى که در آن زندگى مى‌کند دارد. تعدادى از مشکلات عاطفى نوجوان که عمدتاً ناشى از تغييرات فيزيولوژيکى بلوغ در او مى‌باشد عبارتند از: ترس‌ها و نگرانى‌ها در ميان تجربه‌هاى عاطفى نوجوان، به ترس‌ها و نگرانى‌هاى او بايد کمتر از همه بها داد، زي

    ادامه مطلب...
     

مشاوره آنلاین


مشاوره آنلاین

حدیث روز


امام صادق علیه السلام : :
كَذِبَ‏ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ مِنْ شيعَتِنا وَ هُوَ مُتَمَسِّكٌ بِعُرْوَةِ غَيْرِنا ؛ دروغ مى ‏گويد كسى كه گمان مى‏ كند شيعه‏ ما است، ولى به ريسمان غير ما، چنگ زده است. بحارالانوار: ج2، ص98، ح49
امام صادق علیه السلام : :
مَن ساءَ خُلُقُهُ عَذَّبَ نَفسَهُ ؛ هر كه بد اخلاق باشد، خود را شكنجه دهد. گزیده تحف العقول، ح196
حدیث (1) امام رضا علیه السلام فرمودند: :
تزاوَرُوا تحـابـوا و تصـافحُـوا و لا تحـاشمـوا؛ به دیدن یکدیگر روید تا یکدیگر را دوست داشته باشید و دست یکدیگر را بفشارید و به هم خشم نگیرید. (بحارالانوار،ج78،ص 347)
حدیث (2) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: :
من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل الیه افضل مصلحته؛ کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد. (بحار الانوار ، ج 70، ص 249 )
حدیث (3) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: :
ان السعید، کل السعید، حق السعید من أحب علیا فی حیاته و بعد موته؛ همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد. (مجمع‌ الزوائد علامه‌ هیثمى‌ ، ج‌ 9 ، ص‌ 132)
حدیث (4) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: :
نحن وسیلته فی خلقه و نحن خاصته و محل قدسه و نحن حجته فی غیبه و نحن ورثه أنبیائه؛ ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان خداییم و جایگاه پاکی ها، ما دلیل های روشن خداییم و وارث پیامران الهی (شرح‌ نهج‌ البلاغه‌ لابن‌ ابی‌ الحدید ، ج‌ 16 ، ص‌ 211)
امام باقر (ع) فرمود: :
«هر كس سوره انا انزلناه را بلند و آشكار بخواند مانند كسي است كه در راه خدا شمشير كشيده و جهاد مي كند و كسي بطور پنهان بخواند مانند كسي است كه در راه خدا، به خون آغشته است.»

اوقات شرعی


لینک های مفید